4/13/13

Ayuh!

Ag adalah seorang kawan yang pernah menjadi classmate ketika zaman diploma. Dan walaupun kami sering memanggil sesama sendiri 'annoying' dan simbah-menyimbah air di kafe, kami tetap berkawan sampai ke hari ini. Keep in touch kata orang.


Zaman diploma, Ag selalu muncul dengan cadangan seperti 'Jom berkayak!' 'Jom naik Broga!' tapi tak pernah menjadi kenyataan. Tapi ada jugalah satu petang tu, kami naik bukit depan kampus tu.


Jee adalah kawan yang Ag kenali ketika zaman Degreenya bermula. Dan Ag telah perkenalkan Jee pada hampir kesemua kami. Yang bagusnya, Jee telah menyokong niat Ag bertahun-tahun yang lalu untuk bermain kayak di tasik.


2 minggu lepas pula, kami semua telah naik ke Broga.


Kami semua tu bukan 3 orang tetapi 9 orang. Aku, Ag, Jee, Maria. Dan 4 orang classmate degree Ag dan 1 orang kawan kepada classmate Ag.


Mengah juga panjat Broga ni.


Secara tuntasnya, ada 4 puncak di Broga. Kami cuma berjaya naik 3 puncak.


Pulang ke rumah, aku bagitahu pada kawan aku yang pernah naik sebelum ini 'lain kali kalau naik, aku perlukan helikopter!'


Sampai dekat puncak pertama aku kata pada Ag 'Balik nanti aku nak update status akulah 'selain barbakat tahan fire extinguisher dengan kaki, saya juga berbakat panjat bukit.' Haha!'


Ag ketawa.


Beberapa minggu sebelum panjat Broga ni, ada pemadam api terjatuh terkena bahagian bawah betis aku. Tak ada kecederaan yang serius kecuali lebammnya masih tak hilang sampai hari ini.


Kembali pada Broga, kepuasan naik Broga di awal pagi dicapai melalui bersandar pada batu, ditiup angin sejuk menderu sambil melihat bulan menggantikan matahari. Dan bukan kau sorang yang kejar matahari tu. Ramai lagi. Ramai tahap aku tak tahu siapa yang sampai dekat puncak pertama sekali pagi tu.


Turun dari Broga, kami menuju ke sungai. Aku tak begitu in dengan aktiviti mandi sungai. Tapi aku ok je sebab boleh buat fish spa percuma.


Sedang aku duduk-duduk. Datang satu kanak-kanak lelaki cuba menangkap ikan di kawasan fish spa aku. Untuk tak nampak awkward, aku pun break the ice dengan bertanya


'Naik Broga tak ?'

'Naik. Nampak akak tadi,' dengan selamba dia menjawab.





Broga Hill, 5.22 A.M - 7.37 A.M, 30/3/2013.


bukan setiap hari aku akan kata "jomlah! bila lagi ?" dan ini adalah salah satu hari yang aku pilih untuk cakap macam tu. 

1 comment:

Mikael Sahaja said...

Nice. Teringin nak naik. Tapi tak pernah dapat.