5/20/15

Lintas Jalan Berpimpin Tangan

Bermula dengan peristiwa tali beg aku bawa ke kelas terputus. Aku beranikan diri untuk mengetuk pintu bilik jiran merangkap classmate aku di kolej. Kaka, namanya.

Aku rasa masa tu baru seminggu lebih aku masuk degree. Aku tak berjaya berkawan baik dengan sesiapa lagi. Nampaknya beg aku tak tahan dengan beban buku teks di level degree.

Aku ketuk pintu bilik Kaka. Mujur dia buka.

“Awak beg kita putus. Tak tahu nak bagitahu siapa,” aku bersuara sebaik saja pintu terbuka.

Bermula dari situ perkenalan kami berlanjutan.

Selepas tiga tahun, banyak benda yang kami kongsi dan guraukan. Yang terkini masa sesi ambil pakaian konvo hari tu.

Selesai mengambil jubah, sempat lagi Kaka mengusik Abang yang bertugas tu dengan berkata “Bang, fitting room kat mana?”

Aku dah tergelak-gelak kat tepi.

Abang tu turut tergelak tanda terhibur tapi masih menjawab, “Kat sini tak ada fitting room. Boleh try kat lorong luar tu”.

Aku senyum sambil berkata, “Sorrylah bang, kawan saya ni suka gurau tak kira masa.”

Kemudian kami berlalu dan mencuba jubah di lorong yang dicadangkan.

Abang tadi kekal menggelengkan kepala sambil tersenyum riang melihat gelagat kami.

Hampir semua orang yang lalu, aku tanyakan elok ke aku pakai jubah saiz XS ni. Mulia betul hati Abang tu bertanggapan aku saiz XS.

Aku cuba pula jubah Kaka yang bersaiz S. Ramai berpendapat ambil S lebih selamat sebab jubah tu berada di bawah lutut. Aku setuju.

Dalam ramai-ramai yang lalu tu, Tar berhenti untuk try jubah bersama kami. Ternyata dia juga perlu menukar saiz jubah.

Pada masa yang sama aku terperasan rambu pada mortar board aku dah tak terurus, aku nak tukar juga. Jadi, aku dan Tar pun pergi berdua.

“Ok ke bang saya pakai yang ni? Tak senteng ke?” aku menyoal Abang tadi sambil menggayakan jubah XS.

“Ok lah,” jawab Abang tadi.

“Ye ke?”

“Kalau nak selamat ambillah S.”

“Ok.”

Sambil-sambil Abang itu mencari jubah S untuk aku dan Tar, aku kata pada Tar, “Weh, tukarkan mortar board aku.”

“Kenapa pula?” soal Tar.

“Aku nak topi ada tocang macam kau ni. Aku punya tak cantik,” jawab aku sambil menunding jari ke arah mortar board Tar.

“Ah! Tukarlah sendiri,” balas Tar.

“Alaa, cakapkanlah …” aku mula merampas mortar board Tar, “Kalau kau tak cakap, kau tak ada topi konvo.”

Abang tadi kembali dengan jubah kami. Sempat juga masa dia cari jubah tadi dia curi lihat gelagat kami.

“Bang, kawan saya ni nak tukar topi,” Tar bersuara.

“Kenapa?”

“Dia nak yang bertocang,” jawab Tar.

Abang tu mulai tertawa.

“Alaa, bang jangan gelak. Kawan saya serius ni,” ujar Tar.

Aku tersenyum-senyum, “Boleh kan tukar?”

Abang itu menghulurkan mortar board baru kepada aku.

Selesai mengucapkan ‘Terima Kasih’ kami berlalu keluar ke lorong. Berjumpa sahaja dengan Kaka, aku ceritakan apa yang terjadi tadi.

Kaka pantas berkata, “Abang tu tak cakap kat awak ke ‘Eleh, budak ni tadi cakap kawan dia suka bergurau. Dia pun sama’?”

“HAHAHAHA, tak ada pula dia cakap macam tu.”

 *** 

Punyalah bergurau, sampai kami tak ada gambar berdua masa hari konvo.

Walaupun begitu, Kaka juga merupakan orang sama berkata, “Awak ni independent tapi tak reti lintas jalan.”

Terima kasih untuk 3 tahun memimpin tangan ketika melintas jalan, Kaka!

Selamat maju jaya di masa hadapan. Semoga berjaya dalam bidang masakan dan jahitan (serta penerbitan). Ketahuilah bidang itu adalah bidang paling ingin dikuasai oleh ramai wanita.

No comments: