9/15/15

Kembara Claim Warranty

Now Playing: Grow Up - Paramore


Ingat lagi entri lepas?
Entri yang aku kata nak pergi kedai telefon dan selesaikan masalah kamera aku dan tuntut hak waranti aku tu. Ini adalah lanjutan dari kisah itu.

Minggu/Percubaan Pertama:

Setelah membina imej gadis kota yang berdikari (haha!) supaya tidak mudah diperkotak-katikkan sesiapa, aku pun berjalan masuk ke kedai tempat aku membeli telefon pintar aku. Tapi semenjak kamera rosak ni, aku pun tak pasti tentang gelaran "telefon pintar" tu. 

Tidak seperti selalu, di mana aku tak sempat pegang display lagi tukang kedai sudah mula bertanya, "ya, cari apa?"

Kali ini aku terus meluru masuk sambil memegang telefon di tangan berjalan ke arah salah seorang pekerja dan berkata, "kamera saya tak boleh buka."

Pekerja itu mengambil telefon dan mula menyentuh beberapa perkara di skrin.

Dalam 3 minit telefon itu diserahkan kembali kepada aku dengan ucapan, "oh, ini kena bawa pergi centre, dekat times square."

Wow, perjalanan hampir 30 minit aku tadi hanya perlukan solusi dalam 3 minit. Di samping usaha tak berbelah bagi pekerja tadi yang hanya menekan, Setting-Apps Running-Disable Camera-Enable Camera.

Aku dah buatlah semua tu!
Aku dah pun baca forum online -__-

Walaupun agak kecewa dengan respon yang aku dapat tapi aku malas nak panjangkan hal ni sebab dia ternyata tak tahu apa-apa tentang masalah "Error Unknown" mahupun "Camera Not Available" di kamera telefon aku. Melainkan dia memberi input, centre itu berada di TS dan jika kedainya hantarkan ada caj RM 60 (baiki telefon = free, caj penghantaran = RM 60).

Aku tak ada RM 60 dalam tangan dan maghrib hampir menjelang lalu aku pun pulang.


Minggu/Percubaan Kedua:

Perjalanan aku ke TS juga mengambil masa 30-45 minit. Bergantung pada waktu kedatangan dan kemampatan monorel.

Sampai sahaja di TS aku terus menuju ke centre itu.

Aku sebenarnya bukan tahu sangat TS ni tapi kaki aku membawa aku ke jalan yang benar. Aku kurang gemar lepak di TS sebab pada aku reka bentuknya mengelirukan di samping beberapa kedai yang kelihatan serupa di beberapa tingkat (yang juga mengakibatkan aku keliru).

3 minit yang sama berulang. Mungkin kurang dari itu.

Ucapan yang aku dapat selepas itu adalah, "akak datang hari Isnin. lepas tu, pergi centre kat plaza berjaya."

Masa tu aku dah mula bermonolog, 'huh, Isnin?! kau ingat aku ni tak kerja ke asyik nak hantar telefon sana-sini.'

Aku tanya lagi sekali, "kat mana tu? luar bangunan ni ke?"

"Haa, akak keluar ni ... bangunan warna putih."

"Hari Sabtu Ahad tak buka ke?" aku kena bertanya soalan yang lebih spesifik memandangkan pekerja ni tak langsung nak terangkan detail. dia cuma jawab sepatah, sepatah.

"Hari Sabtu, buka sampai pukul 2."

"Ok." Aku berlalu keluar kedai.



In a nutshell (dari 2 kejadian), bila kau datang act as potential buyer ataupun nak tengok telefon (kadang-kadang lalu je, tak sempat pun pegang display), dia punya explanation pasal telefon macam rugi betul kalau kau tak beli telefon tu. Sampai satu tahap, kau angkat tangan dan kata "tak apalah, saya nak tengok je." Lepas tu, dia diam.

Bila kau datang bawa masalah, pekerja limit kan perbualan, tekan 2 3 benda lepas tu pulangkan semula pada kita. Aku mula ber-syak wasangka dia tak nak bagi potential buyer dia nampak. Aku ada juga terasa macam Mak Tanggang bawakan makanan untuk Tanggang tapi cepat-cepat dihalau dari kapal masa tu.

Rupanya penerangan dorang tentang telefon tinggi melangit tu, tak disokong dengan pengetahuan tentang masalah yang timbul dalam satu-satu model dan cara menyelesaikannya. 

Nantikanlah lanjutan kes ini. Semoga perspektif aku berubah.


***

Setelah misi tidak berjaya, aku akhirnya pulang ke rumah dan luangkan masa tergelak-gelak menengok 2 budak hyper ni, dengan adik aku yang baru selesai menjalani UPSR.

My Neighbor Totoro (1988)

No comments: