5/31/16

Princess in Penang PT. I

Hari sedang hujan.

Tapi bukan hujan yang aku risaukan. Aku takutkan kilat. Rasa tak selamat nak berdiri kat bus stop dalam guruh-kilat.

Nak tulis e-mel kat client pun, idea sangkut-sangkut walaupun aku dah siap semua dokumen untuk aku attached.

Kepala aku pulak macam terkenang-kenang Penang lagi.

Bila aku baca balik entri pasal percutian dekat Pangkor 2 tahun lepas, aku gembira sebab entri tu betul-betul menggambarkan keseronokan aku waktu tu.

Jadi, aku nak tulis pasal Penang pulak.

Kali ni, aku pergi dengan kawan-kawan sekolah (Mas & Shaz). Percutian 3 hari 2 malam ni je memerlukan masa setengah tahun nak plan sebab jadual kerja masing-masing.

Syukurlah, aku memang dapat cuti dan jadual kami memang free.

Kami mulakan dengan tempah bilik di Hotel Malaysia.

Rencana awal nak naik kereta api. Aku pun tak ada masalah nak belikan sebab dah ada pengalaman masa naik ETS ke Ipoh (ok, aku tak cerita lagi pasal Ipoh. Cuma hint sikit-sikit je).

Tapi masa aku sampai kat kaunter tu, akak kaunter tu kata tiket ke Penang untuk tarikh 27 Mei - 29 Mei belum dijual. Aku fikir mungkin aku yang semangat sangat sebab memang ada lagi sebulan pun. Cuma aku ambil precaution step untuk beli awal sebab tarikh tu cuti sekolah.

Lepas tu akak tu tanya lagi sekali tarikh.
Kemudian, dia suruh baca notis yang tertera. Yang aku ingat notis tu tulis, "perjalanan ke Penang sedang dipertimbangkan".

Aku pun macam faham tak faham je. Last sekali, Mas decide supaya kami semua naik kapal terbang!

Memandangkan kos pergi balik yang hampir sama dan juga dapat jimat masa.

Jadi, pagi Jumaat aku dan Shaz pun bangunlah pukul 5.00 pagi sebab Mas akan ambil ktorang pukul 6.20 pagi untuk park kereta di TBS (RM 4 = 1 hari), kemudian naik bas (RM 10) jam 7.00 pagi menuju ke KLIA 2. Flight pukul 9.20 pagi.

Gerakan berjalan lancar. Kami sempat bersarapan ringan di KLIA 2.

Sebab Shaz dah nak kahwin bulan 9, jadi kami pun nak lah raikan. Jadi kami minta dia pakai crown dan selempang sepanjang perjalanan.

Perjalanan kami disambut girang dengan sapaan steward, sterwardess, pegawai keselamatan dan siap dapat naik buggy menuju ke pintu J yang jauh di hujung. Fuh!

Lama jugak tunggu waktu masuk kapal terbang. Entah macamana gate masuk bertukar ke gate sebelah, terpaksalah kami berlari masuk kapal terbang.

Syukur, sejam lepas tu kami sampai.
Kat Penang, Arul (kawan Shaz) sudah tunggu kami di airport.

Kami pun memecut laju menuju ke Kapitan untuk lunch.
Nasi Briyani dengan Ayam Tandoori di sini boleh dikatakan favourite aku setelah merasa tempat makan di Penang.

Setelah itu kami check-in hotel.
Salah satu lif tu dilekat oleh kayu. Mungkin sebab ada renovation. Aku macam curiga sikit nak naik. Tapi Mas cakap, "Betullah lif ni!"

Selesai Arul solat Jumaat dan kami bermake-up (haha!), kami menuju ke Bukit Bendera!
Aku rasa ni first time aku pergi.
Tiket naik RM 10.

Peh peh!
Kebetulan masa aku naik tu, cuaca nice. Berkabus-kabus.
Dapatlah bergambar pemandangan ala-ala Korea, disulami dengan background Love Lock kat belakang.

Shaz kata kat Penang ada 15 muzium. Dekat atas Bukit Bendera ni pun ada 1. Muzium Burung Hantu tapi kami tak masuk. Sebab Muzium matlamat kami esok!

Setelah bersantai-santai, bergambar biasa dan Boomerang -- kami pun ke lokasi seterusnya ... Batu Feringgi!

Memandangkan perjalanan Bukit Bendera ke Batu Feringgi tu jauhlah jugak, sempatlah kami berbual-bual pasal Penang serta beza-samanya dengan Ipoh.

Kat pantai kami tak ada buat aktiviti gempak pun.
Lebih kepada nak aktiviti ketenangan, kami duduk tepi laut tengok orang main paragliding sambil tunggu matahari terbenam.

Sebelum balik, sempatlah aku bungkus Apam Balik Station Batu Feringgi dulu.
Punya dahsyat, ada 44 perisa. Aku beli apam balik biasa (RM 1) dengan apam balik Nutella (RM 4)  je.

Ok, lah hujan kat luar dah berhenti.

Aku nak baliklah. Nanti aku sambung cerita hari kedua pulak.
Lapar pulak lepas rancak menaip ni! Tulaa, walaupun boleh post blog melalui handphone tapi kepuasan sebenar adalah menaip pakai keyboard! Keletuk keletak! Haa!