7/3/16

i could write you a book but i don't ...

Smartphone rosak lagi. Homepage tak appear, keluar antara black screen tak pun jenama je. Ada 3 kemungkinan system / sd card / sim card. Dengan kuasa warranty card, semuanya akan siap dalam 30 minit. 

Dan aku di sini. Bersila di lantai kayu menghadap rak yang dipasang setinggi syiling. Berlatar belakangkan lagu-lagu Ed Sheeran dari album "Songs I Wrote with Amy". 

Aku duduk menghadap rak dengan buku-buku bertajuk:  To All the Boys I've Loved Before, Me Before You, After You, Eleanor & Park, If I Stay, The Girl with the Dragon Tattoo, The Girl on the Train.

Rak sebelah pula, novel-novel dari penulis seperti: Jane Green, Stephen King, Nicholas Sparks.

Kedai buku yang cukup luas boleh duduk bersila sambil bersantai membelek buku seperti di library adalah bonus. Untuk pecinta buku yang tidak punya cukup bajet , kedai buku juga boleh disifatkan sebagai galeri. Duduk berjam-jam melihat buku-buku di rak seperti pameran. 


"Tak ramai dah orang pergi galeri. Orang sekarang nak cari idea dalam internet lagi banyak," ujar kawan designer dalam salah satu perbualan santai kami.

"Betul. Tapi pada aku, pergi galeri bukan 100% pasal pameran tu. Dia pasal kau berada kat ruang tu. Feel masa tu dan apa yang kau tengok depan mata. Macam kau tengok bulan. Bila kau tangkap gambar, gambar tu takkan sama cantik macam yang kau sedang tengok," balas aku pula.

"Selalu tangkap gambar bulan tak jadi ke?"

Kami ketawa serentak.

Sebulan lepas itu, aku telah dijemput ke opening pameran lukisan kawan designer dan 10 pelukis muda lain.

Aku pantas bertanya sebaik sahaja tiba di pintu galeri, "So yang mana satu kau punya?"

"Carilah sendiri."

Aku berjalan perlahan-lahan untuk meneliti sati per satu lukisan yang tergantung. Kemudian, berhenti di satu sudut. Ketika itu juga kawan designer tiba dan berdiri di sebelah.

"Yang ini?" jari telunjuk aku mengarah ke lukisan di hadapan kami.

"Eleh, kau baca description kat tepi tu kan?"

"Tak. Lukisan ni nampak macam movie-movie yang kau tengok. Subjek nampak macam kau."

Kawan designer mengangguk-angguk. Segelas air dihulurkan pada aku.

"Ramai jugak orang malam ni," ulas aku.

"Opening night memang macam ni. Hari biasa -- tak kot."

"Berapa harga lukisan ni?"

"Kalau bagitahu nak beli ke?"

"Bagitahu lah dulu."

"Pergi tanya tuan punya galeri."

Suasana senyap seketika.

"Tahniah untuk pameran malam ni," aku bersuara kembali.

"Kau tu ... bila nak siap tulis buku?"

Huh! Aku tak gemar topik ini dibicarakan berulang kali.

"Kau tahu kenapa aku buat semua ni?" soalan bukan untuk aku jawab lantas dia menyambung, "Supaya nanti bila aku tua atau bila aku terpaksa kerja pejabat sahaja, aku dah tak rasa ralat sebab aku dah pernah buat semua ni."

Waktu perlahan-lahan berlalu sementara aku melihat lukisan yang lain pula.

Seperti Cinderella yang ada curfew hour, aku perlu pulang lebih segera dari itu. Ada kereta api yang perlu dikejar. Aku bergegas keluar meninggalkan acara. Aku sempat menoleh ke belakang dan melihat kawan designer sedang ditemu bual wartawan.

Kami tidak bertemu selepas malam itu memandangkan kawan designer telah pun berpindah tempat kerja.

Cuma seminggu selepas itu ada 2 artikel mengenai pameran itu. Salah satunya menulis, "antara lukisan yang meninggalkan kesan" mengenai lukisannya.


Kembali ke masa sekarang. Aku masih di sini, di ruang ini. Melihat rak-rak buku dan berfikir di rak mana bakal dihuni buku yang tertanda nama aku pada cover nanti.


***

Windows Error Recovery

- Restart Now                                                  -  Restart Later




***

Ah, nak tidurlah!

No comments: