9/10/16

Rintihan Hati - Othman Hamzah kembali bergema!

"Auntie datang petang ni. Tak sapu lagi ke bilik ni?" tegur mak aku.

Seraya dalam kepalaku bergema irama, 'I look at the floor and I see it needs sweeping''.


***

Playlists aku berselang-seli lagu dari filem Pekak (Uda dan Dara) dan Kubo & The Two Strings (While My Guitar Gently Weeps) atas faktor baru menonton kedua-dua filem dalam jarak selang seminggu.

Minggu mood raya ni hangat pula filem Pekak dibahaskan. Masa minggu aku tengok tu, isu tiket RM 20 dibicarakan. Lepas tu pula, isu di-banned di Brunei. Minggu ni pula isu morality. 

Sekarang memori masa beli tiket tu dengan Zati bermain-main di kepala. Berkali-kali brader di kaunter tu ingatkan aku tentang movie itu untuk 18 tahun ke atas. Kalau bawah umur tak boleh refund. Siap bulatkan simbol 18 kat tiket pakai pen. 

Aku puji semangat kerja dia sebab dia buat betul-betul. Tak putus asa minta buka beg nak check ada bawa kamera rakaman. Aku tanya dia, "Huh!?", 3 kali sebab aku tak dengar dia nak apa. Aku dah terlalu teruja nak masuk hall. Haha.

Habis menonton aku tak upload gambar tiket ni atas 2 sebab: (1) Aku penat kerja sepanjang minggu jadi tak bersedia untuk melayan sebarang jenis perdebatan mengenai filem yang aku tonton untuk hiburan hujung minggu. (2) Aku tak reti jawab soalan tentang berapa bintang -- aku memang tak reti dari dulu. Perhatian macam ni selalu aku dapat kalau tonton filem tempatan di pawagam.

Tak ingat macamana aku lalui zaman-zaman diploma dulu setiap kali dapat assignment menulis review filem. Sebab sekarang aku rasa ada banyak sangat benda aku fikir / pertimbangkan kalau nak tulis review sampai last sekali tak tulis. Beberapa teori philosopher tentang filem yang pernah aku belajar juga aku dah terlupa. Jadi, kalau nak buat research dulu untuk tulis review jenis yang mengaitkan beberapa philosophy Barat kemudian quote beberapa pengarah tersohor dengan keadaan laptop yang bernyawa tidak stabil ni, chances untuk review tersebut dapat dipublish adalah tipis.

Mungkin sebab tu blog aku bukan blog review filem. Walau bagaimanapun, aku boleh cadangkan untuk baca tulisan kawan-kawan aku seperti: Iki Ali di The Iki.Ali ataupun Marwan Z di laman 1M4U fm.

Aku terpanggil untuk tulis sikit pasal Pekak ni sebab Manda inbox aku review dia. Dia tak publish review tu, tapi dia suruh aku tulis review dengan pesanan: "Kita pelajar penulisan. Jangan malas menulis!"

Dan kebetulan malam ni, kami (9Belas) akan meet up di wedding Alyssa Sobree jadi eloklah aku menaip. Takut nanti ada, presentation kertas kerja industri kat meja ke apa kan (Kah kah! Aku akan pastikan tiada). 

Baiklah. Aku suka cerita bila dia meninggalkan sesuatu kepada penonton untuk ingat filem tu.  Benda tu akan jadi trademark, bila kita dengar - kita ingat filem itu. Bila kita sebut - orang boleh sahut. Sekadar memberi beberapa contoh; Ada Apa Dengan Cinta tinggalkan buku "Aku", short film Pasport Ekspres tinggalkan lagu Hidup Bukan Untuk Derita - Ahmad Jais, mahupun Kami The Series tinggalkan remaja dengan kehangatan menulis blog mahupun zine.

Oleh itu, salah satu elemen penting dalam trailer / drama / filem yang akan tarik perhatian aku adalah penggunaan lagu. Tak kisah tentang penggunaan 1 / banyak lagu tapi adunan lagu dan scene tu penting. Aku bagi contoh trailer yang menarik perhatian aku dengan permainan lagunya: The Perks of Being a WallflowerSuicide Squad, The Huntsman: Winter's WarFifty Shades Darker (mula di minit 1:23 hingga akhir trailer), Tenggelamnya Kapal Van Der Wjick, Kami The Movie, Hujan Panas. The list goes on kalau aku baring-baring tengok tv atau sebelum tidur nanti.

Lihat sahaja bagaimana babak pertama dalam trailer Pekak: piring hitam berputar kemudian jiran Uda mengetuk dinding pembahagi bilik mereka dan berkata, "Woi Pekak! Kau slow sikit radio kau tu."

Kita terpana dan menunggu babak berikutnya.

Dan untuk filem Pekak, aku rasa ruang dibuka untuk Rintihan Hati - Othman Hamzah untuk kembali berputar di samping Sepanjang Riwayatku - They Will Kill Us All mencengkam otak.

Bab lain aku tak ada apa nak bincang sangat.

Tapi yelaa, kalau kau tayang Pekak ni masa raya untuk seisi keluarga, memanglah tak kena. Kan ke dah tulis 18. Brader kaunter tu ingatkan banyak kali tahu tak!

Dah aku nak pergi bersiap. Whatsapp group kuat berbunyi ni.

***

Untuk yang di dalam kesesakan lalu lintas, "Man man sedareeee. Man man!"

No comments: