4/17/16

Song of the Sea

Sekarang aku lebih gemar untuk membeli DVD berbanding download mahupun menonton online. Lagi-lagi di Mid Valley ada menjual DVD / CD dengan harga 3 = RM 27, 2 = RM 60 mengikut jenis. 

Antara sebabnya; aku tak ada line internet yang stabil di rumah sewa. Kawasan rumah aku juga belum dapat liputan Unifi lagi. Menonton movie dengan babak-babak yang tersekat memang tak sedap. Tambah-tambah bila babak intense.  Sebab ketiga adalah - aku tersedar yang aku gemar menonton filem dari Thailand (romcom mereka memang tiptop) jadi aku perlukan mediuam yang benar-benar menyediakan subtitle.

Ketika berjalan dengan kawan-kawan pada waktu rehat hari Jumaat, kami singgah ke kedai DVD. Melihat cerita-cerita terkini. Masa tu aku tak ada matlamat yang solid, rasanya memang nak tengk-tengok sahaja.

Malangnya, semua cerita yang ada tak menarik ataupun aku dah tengok. 

Sampailah aku ternampak satu cover DVD yang sangat comel.

Tak percaya tengok bawah ni:


"Eeeeee, comelnyaaaaaaa! Tengok ni!" aku separa menjerit kepada kawan aku.

Kawan aku pantas menyambut DVD yang aku pegang.

"Cerita pasal apaaaa niiii ... Cepat baca!" aku dah tak larat nak membaca. Lagipun English kawan aku tu memang power, jadi elok dia je baca.

"Hmm ... a brother who discover her sister can be seagull ..." antara patah-patah yang aku dapat dengar dari pembacaan kawan aku.

"Whoa, apa tu? How that happend..."

"Tak tahu. Irish folk tales ..."

"Tengok ni! Ada nominated for the Academy Award for Best Animated Feature kot," aku tuding jari pada sticker cover DVD. "Tak apa, nanti tengok trailer. Kalau best, baru beli."


Haa, memang comel pun keseluruhan lukisan cerita ni. Kalau tengok trailer rasa macam menyayat hati semacam. Sampai aku takut kalau termenangis sensorang bila tengok movie ni nanti.

Tapi bila tengok, tak adalah berjuraian air mata ke apa. Most of the time amazed dengan lukisan sebab everytime dia long shot, kita tengok satu benda tu nampak benda lain. Contoh tiang elektrik bentul burung, batu bentuk orang. Lepas tu, banyak "ooo", "ni berdasar cerita rakyat ke?" sebab kat cover DVD & Google ada beberapa part tulis "Irish & Scotland folktales". Lagu pun in Irish, masa ending je dalam Inggeris.

***

Lepas tengok My Neighbor Totoro dengan adik aku, aku memang cari animation je nak tengok dengan dia. Walaupun sebenarnya dia dah Tingkatan 1 dan boleh je aku nak ajak tengok movie yang lebih drama tapi tengok animation lagi best kot feeling dia. 

Tambahan sekarang, Ahad pagi pun tak ada kartun best. Ahad petang pun dah tak dapat tengok kartun kat TV9 due to Wow Shop.  

Sabtu pagi tu adalah aku bangun tertengok Raihan Rangers dengan Sofia The First. Haha!

No comments: